Eerste bericht uit Uganda

13 november 2010 - Arua, Oeganda

Hallo allemaal,

Nogmaals welkom op mijn reislog!

Het heeft even geduurt, maar hier dan toch mijn eerste bericht na alweer bijna een maand in Uganda. De laatste weken was ik veel onderweg voor veldwerk door heel het land en had vaak geen stroom. Maar laat ik bij het begin beginnen.

De eerste week verbleef ik bij Ron en Clarissa, de eigenaren van het bedrijf, in een heel mooi huis compleet met tropische tuin, zwembad en uitzicht op Lake Victoria. De eerste dagen heb ik  mijn hele inboedel bij elkaar gescharreld voor het appartement dat al voor me gehuurd was. Daarvoor kun je hier natuurlijk niet naar de Ikea, maar moet je op lokale markten veel zoeken en onderhandelen. Toch heeft Kampala ook al enorme warenhuizen en supermarkten dus daar kon ik ook het nodige krijgen. Het verkeer is enorm druk en chaotisch, daar moet ik echt aan wennen vooral als ik zelf moet rijden. Gelukkig had ik wel goede hulp van een Ugandese mederwerker van het kantoor.

De 2e week ben ik begonnen met werk op het kantoor dit was vooral veel inlezen, maar ik kon me ook nuttig maken o.a. door meewerken aan een rapport over een drinkwaterproject. De meeste collega’s zijn Ugandezen, ik kan het goed met ze vinden en aangezien ik te lui ben om te koken, ga ik iedere dag gezellig met ze mee lunchen. Dit kan voor minder dan een euro in een of andere lokale toko, de maaltijd die je hier geserveerd krijgt is voledig maal, compleet met groente en vlees. Deze week ben ik ook verhuisd naar mijn appartement en dit bevalt prima! Het is een flink appartement, met zelfs een logeerkamer met eigen badkamer. Het ligt in een rustige, groene buurt, waar ik iedere dag geniet van de vele vogels en waar ik ’s avonds vanaf mijn balkon van een koor van krekels en kikkers kan horen.

De derde week ben ik begonnen met veldwerk bij wijze van training. Hiervoor ben ik eerst naar Lira gereden, een stad in midden Uganda, waar het boorbedrijf gevestigd is. De rit hiernaartoe was al super mooi, vooral de Nijl was prachtig! Na het oversteken van de Nijl ben je officieel in Noord Uganda en dat verschilt behoorlijk met het zuiden. De natuur is anders en de mensen zijn wat groter en nog zwarter en het is een stuk warmer. Het gebied ten noorden van Lira komt net uit een verschrikkelijke burgeroorlog, waarbij de beruchte Lords Resistance Army (LRA) een rebellenleger, bekend/berucht vanwege de kindsoldaten, de bevolking heeft geteroriseerd. Dit heeft ruim 20 jaar geduurt en de meeste mensen hebben al die tijd in vluchtelingenkampen geleefd onder erbarmelijke omstandigheden. Sinds 2008 is er vrede en de mensen keren langzaam weer terug naar hun oude woongebieden en dorpjes. Er is hier veel opbouw en ontwikkelingswerk te doen en drinkwater is hierbij natuurlijk van levensbelang. Er is hier dus heel veel werk te doen voor het bedrijf. Ik heb me bezig gehouden met testpompen van nieuw aangelegde ‘boreholes’ (drinkwaterbronnen), drillen van een nieuwe borehole en de laatste dagen met ‘siting’ (het localiseren van een geschikte plaats voor een borehole). Ik had hier nog niet veel ervaring mee, dus dit was enorm leerzaam en ook een leuke afwisseling op het stadsleven in Kampala. De boreholes worden meestal aangelegd in kleine dorpjes, die vaak heel afgelegen liggen.

De borehole waarbij ik betrokken was, ligt in een klein dorpje zo’n 50 km ten noorden van Gulu, dicht bij de grens met Sudan. Na een lange tocht over dirt roads, die al moeilijk begaanbaar waren moest er in dit geval zelfs nog een weg gekapt worden door de bush door de dorpsbewoners om met het materieel de ‘site’ te kunnen bereiken. In eerste instantie lukte dat niet, omdat het te nat was. Een paar dagen later kon dat gelukkig wel, omdat het niet meer had geregend. Helaas hebben we na twee pogingen geen borehole kunnen drillen die daadwerkelijk water geeft, dit tot grote teleurstelling van de dorpsbewoners die nu kilometers ver hun water moeten halen. We hebben opnieuw een dag besteed aan siting, hierbij wordt met een zogenaamde terrameter de weerstand van de ondergrond gemeten, waarmee de meest geschikte lokatie voor een borhole kan worden bepaald. Na een dag hard werken vonden we eindelijk een veelbelovende plaats.

De volgende dag is hier opnieuw geboord en deze keer met succes, de opbrengst is 700 liter/uur, ruim voldoende voor een borehole met handpomp. Helaas was ik hier zelf niet meer bij omdat ik al naar het volgende project was. Het is wel een ervaring om in een voormalig oorlogsgebied te werken, de verhalen van collega’s en dorpsbewoners liegen er niet om en ook de kampen zijn nog steeds aanwezig en bewoond, omdat veel mensen geen andere woonplaats of familie meer hebben.

Ik verblijf tijdens het veldwerk in simpele guesthouses, meestal heb ik douche, wc en elecktriciteit op de kamer, maar bij overnachtingen in kleine dorpjes niets van dit alles. Douchen kan in een klein hokje, met behulp van een yerrican met water en er is een gezamelijke latrine. Er is dan alleen wat lokaal voedsel te krijgen dus het is eten wat de pot schaft. Over het algemeen gaat dit me prima af, maar de als ‘beef’ geserveerde koeiendarm heb ik maar even laten staan (dat is zo taai..).

Met mijn gezondheid gaat het prima, al moest ik een paar dagen geleden wat vaker naar de wc, maar dat gaat weer beter. Ook moet ik goed opletten met de zon, die heb ik weer eens onderschat met een lichte verbranding tot gevolg. Vanaf nu altijd hoed op en smeren..

Ik blijf me steeds weer verbazen over de afrikaanse toestanden op en langs de weg, alles gaat door elkaar: voetgangers (o.a. groepen schoolkinderen), fietsers (volgeladen met van alles en nog wat), vrachtwagens, brommers, koeien, geiten, honden, kippen, varkens, een schilpad (die ik net kon ontwijken) en nog veel meer. Bedenk hierbij de slechte onverharde wegen, vol met gaten en de stofwolken en je kunt je voorstellen dat het soms wat ongemakkelijk rijdt hier. Toch geniet ik er steeds weer van, vooral als je buiten de stad bent is het landschap vaak erg mooi. Ik heb ook al weer m’n eerste ervaring met de (corrupte) verkeerspolitie. Ik reed 50 waar je schijnbaar maar 30 mag. De boete zou 100.000 Ugandese shilling zijn, zo’n 35 euro. De agenten waren niet onvriendelijk en na wat slap geklets over Holland en ‘Van Nistelrooy’ en ‘Sneijder’, waaraan ik vriendelijk mee deed om onder de boete uit te komen, kreeg ik wel in de gaten dat dat niet ging werken. De boete eerlijk betalen werd me onmogelijk gemaakt, aangezien dat alleen kon bij een bureau verderop dat al dicht was, bovendien ze hadden m’n rijbewijs ingenomen. Ik weet dat het gebruikelijk is om ze dan om te kopen met een klein bedrag, maar hier had ik eigenlijk geen zin in, uiteindelijk toch maar wat geld toegestopt en ik kon weer verder.

Terwijl ik dit bericht zit te typen in een goed ogend Guest House in Gulu, is het buiten gaan stortregenen en zie ik een klein plasje water onder de deur door komen. Als ik de deur open doe stroomt het water naar binnen, in de gang staat zeker 20 cm water! Snel al m’n spullen op het bed gezet en daarna wadend door de gang naar de kamer van m’n collega om haar wakker te maken. Ook haar kamer was al nat, gelukkig konden we nog de meeste spullen op tijd wegzetten. De volgende morgen spreken we iemand uit een andere kamer die ons doodleuk vertelt dat hij dit al eerder had meegemaakt hier en zijn spullen al van te voren droog had weggezet. Ik heb nog even geprobeerd mijn verontwaardiging te uiten tegen een hotelmederwerker, maar had al snel door dat ik hier weinig mee opschoot. This is Africa...

De afgelopen dagen heb ik gewerkt in een klein dorpje in de buurt van Soroti, Oost Uganda. De komende 2 weken is het de bedoeling we 9 nieuwe boreholes gaan lokaliseren in de omgeving van Arua, Noordwest Uganda. Ik doe dit werk met twee collega’s van WE-Consult, Moreen en Lawrence, waarmee ik het heel goed kan vinden en waar ik veel van leer. Van luie Afrikanen is hier bepaald geen sprake, het is flink doorwerken in de brandende zon, waarbij de dorpsbewoners die ons helpen vaak als eerste beginnen te klagen.

Zo daar laat ik het bij voor nu, het is een lang verhaal geworden, maar het is goed het even van me af te schrijven.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groeten,

Reinier

1. ilse:
    13 november 2010
    Heey Rein,

Mooie foto's zeg! Wat is het groen, dat stel je je niet zo snel voor bij Afrika. Snel meer foto's op je blog zetten. Spreek je binnenkort weer.
    Werkse daar!

Veel liefs Ilse
  2. Bas:
    13 november 2010
    Geweldig verhaal reinos.. Je schrijft leuk! Het is echt een avontuur zoals ik het begrijp waarbij je dagelijks nieuwe indrukken en ervaringen op doet..

Het maken van zon waterbron lijkt me een geweldife kick geven, al die mensen die er op zitten te wachten.
    De effecten van de recente burgeroorlog lijken me nog vrij vers en je zult vast minder leuke dingen gaan zien.

Jammer dat we elkaar niet meer voor je vertrek gezien hebben maar ik geloof dat je het goed naar je zin hebt.

Keep up the good work bro!
  3. Stefan:
    Rein!

Wat een heerlijk mooi herkenbaar Afrikaans verhaal! Herkenbaar, en toch blijft het je ook steeds weer verbazen en verrassen. Je werkzaamheden klinken ook erg leuk en afwisselend; ik hoop dat WE-Consult volgend jaar augustus/september nog een vacature vrij heeft ;)
    Afgelopen week ben ik weer in Wageningen begonnen en ook Erwin en Martijn tegengekomen die aan de Master Landscape Architecture zijn begonnen met heel veel ArcGIS waar ze haast in verzuipen, haha.
    Rein, succes met alles daar en hoop je snel weer eens te spreken!
  4. Herman en Anja de Ruijter:
    Hoi Reinier,

Duidelijk verhaal en mooie foto's.
    Succes met je werkzaamheden en avonturen, maar let goed op jezelf.

Groet Herman de Ruijter
  5. Frank en Judith:
    Heey Reinier
    Leuk verhaal om te lezen, alweer veel beleefd! Volgens mij heb je het al erg naar je zin. Mooie foto´s ook! In je eerste week al een verkeersboete, dat kan toch nie he:-P
    Benieuwd naar de volgende avonturen, en de volgende foto's!
    Groetjes Frank en Judith
  6. Niels en Anton:
    14 november 2010
    Reinier echt geweldig. Zo te lezen zit je in het echte Afrika ;)
    T.I.A
  7. Edith:
    15 november 2010
    Goedemorgen Reinier, Wat een mooi verhaal om 's ochtends achter mijn bureau bij WSHD te lezen. Het gevoel dat je echt goed werkt doet. Maar ook de ellende zien wat de mensen hebben meegemaakt. De foto's zijn prachting( bijzonder de Nijl).
    Geniet van het prachtige land!
  8. Rob Verhoef:
    Hoi Reinier,

Mooie foto's en leuk verhaal van jouw belevenissen in het verre Uganda.
    Zo te lezen al heel wat mee gemaakt, leuke en minder leuke dingen. Vol belangstelling kijk ik uit naar het volegende bericht, en mischien moet je ook maar meteen een boek gaan schrijven "Reinier/kuifje in Uganda".

Groeten, Rob.
  9. Regina Muilenburg:
    Hey Reinier,
    Leuk stuk(je). Heel informatief. Wat een mooi land, jammer dat er zoveel ellende heerst. Goed dat er mensen zoals jij dit oppakken om de mensen te helpen. Geweldig! Veel succes en geniet van deze mooie missie. Gr. Regina
  10. Martijn:
    16 november 2010
    een koeiedarm op een bedje van gesauteerde venkel met een saus van rivierkreeftjes, lekker!!

Wat een mooie vakantie :),goed werk, klinkt als een fantastische ervaring. Als er water onder je deur uit komt nooit meteen de deur openen!

Benieuwd naar je volgende verhalen, werk ze!

groeten,
    Martijn
  11. Jeanina:
    16 november 2010
    Hartstikke leuk dat het je zo goed bevalt en dat je daar OOK leuke collega's hebt :). Blijf uitkijken voor overstekend wild.
    Gr. Jeanina
  12. Hermen Visser:
    Ha die broer,

Prachtige foto's, mooi verhaal, ben ik niet gewend van je zulke lappen tekst (en dat over maar een maand). Blijft boeien. Ga zo door! Zodra ik een ticket bij elkaar gespaard heb kom ik het allemaal zelf bekijken. Tip: vergeet niet af en toe een Gin-Tonic (on the rocks natuurlijk) te drinken.

Groet,

Hermen
  13. Corrie Visser:
    16 november 2010
    Dag lieverd, wat een heerlijk bericht om te lezen[afgezien van de ellende die je tegenkomt]en zo van je te horen. Zit nu bij Roos te lezen thuis is internet nog een drama, op dit moment is er een monteur bezig. Wat een mooi werk kun je doen en wat een prachtige foto's.Je kunt je wel nuttig maken. De foto met die kindjes en jou ga ik uit printen.
    Veel liefs van ons allemaal.
    Ma Visser.
  14. Rein:
    18 november 2010
    Hey bijna naamgenoot,

Wat een verhalen direct. Volgens mij is het niet eerst even rustig de kat uit de boom kijken;) Ik denk dat jij daar wel op je plek zit. Mooi dat het de borehole in dat klijne dorpje nog wel is gelukt! Wel jammer dat je de koeiendarm hebt overgeslagen (taai is toch jou middelste naam). Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Mzzlss Reiner
  15. Reinier Visser:
    20 november 2010
    Hoi Reinier,
    Fijn om een lang bericht van jou te kunnen lezen! Wat heb je al veel geleerd en gezien in je eerste maand. Al in heel veel hoeken van het land geweest. Toen ik er was in 98/99 was het ondenkbaar om zomaar naar Arua of Gulu te gaan. Ik ben wel net als jij in een dorpje in de buurt van Soroti geweest. Wat een mooie foto's heb je gemaakt, we genieten met je mee. Foto's van jou aan het werk vinden we ook leuk. Veel veiligheid gewenst voor het vele reizen, je moet idd een goede auto hebben en weten hoe je met het wegdek om moet gaan. De omgeving van je appartement ziet er mooi uit. Met ons gaat het goed, zwangerschap is nu 12 weken dus we zijn het aan iedereen aan het vertellen. Ook aan Luc, hij gelooft me nu eindelijk als ik zeg dat er een baby in m'n buik zit. Eerst dacht hij dat ik 'm voor de gek hield ofzo. Maar of hij het echt begrijpt...

Nou, we zullen snel weer eens bellen.
    Veel liefs van Clay, Roos en Luc
  16. Pieter Visser:
    28 november 2010
    Hoi Reinier,
    Ik je blog eindelijk kunnen openen bij een vriend. Nu kan ik je situatie beter inschatten. Mooi werk, mooi land, en wat een prachtige foto met al die kale koppies! Succes en blijf goed drinken als het zo warm is.

Groeten van Pieter